Wat maakt een werkgever aantrekkelijk? - De top 10

Wat maakt een werkgever aantrekkelijk? - De top 10

Nederlandse werknemers vinden een aangename werksfeer de belangrijkste factor als het gaat om de aantrekkelijkheid van een werkgever. Ze vinden een goede werksfeer zelfs belangrijker dan het salaris en de arbeidsvoorwaarden. Dit blijkt uit het jaarlijkse werkgever imago onderzoek van Randstad1. 15.300 respondenten tussen de 18 en 65 jaar werd gevraagd wat zij belangrijk vinden bij een werkgever.

De top 10 van belangrijkste criteria bij de keuze voor een werkgever:
 
1. Aangename werksfeer 65 %
2.  Salaris / Arbeidsvoorwaarden 62 %
3. Baanzekerheid 52 %
4. Balans werk / privé 43 %
5. Financieel gezond bedrijf 42 %
6. Flexibele werktijden 40 %
7. Interessant werk (inhoud) 40 %
8. Goed bereikbare werklocatie 36 %
9. Carrière mogelijkheden 29 %
10. Goede opleidingsmogelijkheden 16 %

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De top 3 is ten opzichte van het vorige jaar onveranderd gebleven. De aangename werksfeer staat al jaren op nummer 1. Kennelijk is de sfeer voor Nederlanders topprioriteit. Wel zijn er duidelijke verschillen zichtbaar tussen de voorkeuren van jongere en oudere werknemers.

Voor oudere Nederlanders zijn factoren als werksfeer, baanzekerheid en een financieel gezonde organisatie belangrijke drijfveren wanneer zij op zoek gaan naar een werkgever. Opvallend is dat deze groep, die doorgaans een stabiel opgebouwd (gezins)leven heeft, ook het salaris een doorslaggevende factor vindt.

De zogenaamde middengroep (25 tot 44 jaar) hecht vooral waarde aan flexibel kunnen werken. Dit kan verklaard worden omdat deze levensfase vaak in het teken staat van ouderschap. Jongere werkzoekenden (18 tot 24 jaar) zijn vooral op zoek naar goede opleidingsmogelijkheden en carrièrekansen. Ook het imago en het management van de werkgever is voor hen belangrijk. De goede werksfeer scoort bij hen minder hoog dan bij oudere werknemers.  

Het is verrassend dat ‘goede opleidingsmogelijkheden’ samen met ‘carrière mogelijkheden’ onderaan de top 10 bungelt. Kennelijk zijn Nederlandse werknemers (met uitzondering van de jongste groep) minder geïnteresseerd in hun persoonlijke ontwikkeling dan wel gedacht wordt. Werkgevers investeren daarentegen behoorlijk in opleidingen. Het gemiddelde opleidingsbudget per werknemer lag vorig jaar rond de 1000 euro, wat al snel neerkomt op een paar procent van de loonsom. NB: Uiteraard is het verhogen van het imago daarbij niet het belangrijkste uitgangspunt. Voor werkgevers is het van groot belang dat hun werknemers kundig en vaardig zijn.

Waar een opleidingsbudget als een vaste post wordt meegenomen in de budgettering, zien we eigenlijk nooit een post ‘verbetering werksfeer’ verschijnen in het jaarbudget. In het licht van je imago richting (toekomstige) werknemers is dat dus eigenlijk vreemd. Kennelijk besteden bedrijven zonder meer geld aan zaken waar werknemers niet in geïnteresseerd zijn en gaat er geen cent naar datgene wat werknemers echt belangrijk vinden: een goede werksfeer.

Weet je als werkgever eigenlijk wel waar je werknemers naar op zoek gaan bij hun keuze voor een werkgever? Enig idee wat zij belangrijk vinden? Werkgevers doen er goed aan om zich hier eens in te verdiepen. Zo voorkom je dat je arbeidsvoorwaarden en incentives aanbiedt waar een werknemer helemaal niet op zit te wachten. Of verzuimt rekening te houden met zaken waar werknemers nu juist naar op zoek zijn. Het heeft geen zin om meer salaris te bieden als iemand vooral geïnteresseerd is in een kortere reisafstand of betere werk-privé balans. Met een fantastische pensioenvoorziening zul je een 20-jarige niet over de streep kunnen trekken. Denk dus goed na over wat je te bieden hebt. Dit kan je veel teleurstelling en geld besparen.  

 

 
Submitted by Lenneke Brouwers on 24/05/2016 - 10:15