Tips voor effectief thuiswerken

Thuiswerken - effectief of juist niet?

Thuiswerken is inmiddels voor veel werkenden al een paar weken ‘het nieuwe normaal’. De één vindt het heerlijk. De ander kan niet wachten tot hij weer naar kantoor mag. Individuele voorkeuren bepalen inderdaad voor een belangrijk deel of thuiswerken je helpt of juist tegenwerkt.

Prof. dr. Aukje Nauta, hoogleraar organisatiepsychologie aan de Universiteit van Leiden, heeft veel onderzoek gedaan naar de effecten van thuiswerken op mensen. In een filmpje wat ze maakte voor de Universiteit van Nederland vertelt ze daarover. Samengevat is thuiswerken doorgaans goed voor onze productiviteit, het verlaagt het stressniveau en vergroot de creativiteit.

Zouden we dan niet allemaal altijd thuis moeten werken? We kunnen beter focussen, vergaderen minder en raken minder snel afgeleid. Zo eenvoudig is het niet. De productiviteit gaat vooral omhoog gaat wanneer we zelf kunnen kiezen of je thuiswerken of niet. Of dat nu opgaat is nog niet duidelijk – we kunnen op dit moment immers niet zelf kiezen. Thuiswerken is verplicht. Bovendien is het maar de vraag of we wel voldoende aan werken toe komen wanneer er op ‘de werkplek’ ook nog een partner, kinderen en huisdieren om aandacht vragen.

Thuiswerken verlaagt voor veel mensen ook stress. Vooral minder reistijd is voor veel mensen een grote plus. Ze krijgen als het ware een aantal uren van hun dag terug. We hebben meer autonomie om onze dag in te delen zoals dat ons het beste uitkomt. Dat geeft meer vrijheid en rust. Maar ook hier is een keerzijde. Heel wat thuiswerkers hebben het gevoel dat ze altijd bereikbaar moeten zijn. Ze nemen geen pauzes, werken in de avond nog lang door en hebben hun telefoon doorlopend aan staan. Ze voelen een – niet bestaande? – druk om nog veel harder hun best te doen dan wanneer ze op kantoor zijn.

Tips

Thuiswerken heeft dus voordelen, maar ook zeker een aantal nadelen. Hoe kun je ervoor zorgen dat je thuis net zo goed kunt werken als op kantoor? Een aantal tips:

1 | Maak een planning

Thuiswerken geeft je de mogelijkheid om je werkdag flexibel in te delen. Je kunt bijvoorbeeld de ochtend gebruiken om je kinderen les te geven en de avond doorwerken. Je kunt ’s ochtends eerst een uur op de hometrainer gaan zitten en een uurtje later beginnen. Voor velen erg handig, maar het is ook verleidelijk om werk en privé te veel door elkaar te roeren. Zorg er dus voor dat je grip houdt. Bepaal iedere dag hoe laat je begint met werken, wanneer je (ongeveer) pauze neemt en wanneer je (ongeveer) stopt met werken. Het komt vaak voor dat thuiswerkers de hele dag en avond achter hun laptop zitten. Er zijn ook mensen die het maar lastig vinden om aan het werk te gaan. Door vooraf een planning te maken en deze te communiceren aan je gezin en collega’s, is de kans groter dat je een ‘normale’ werkdag krijgt.

2 | Doe alsof je naar kantoor gaat

Hoe verleidelijk het ook is: vermijd je joggingbroek! Kleed je aan zoals je dat op een normale werkdag ook zou doen. Neem ’s ochtends vroeg je dagelijkse douche in plaats van rond het middaguur. Ben je er aan gewend om om 12 uur te gaan lunchen? Doe dat thuis dan ook. Je hersenen zijn aan bepaalde symbolen en rituelen gewend om in de ‘werkstand’ te komen.

3 | Pauze

Vergeet niet om pauze te nemen. Alleen achter je laptop heb je al snel de neiging om steeds maar door te gaan. Je lichaam en geest hebben echter op zijn tijd een pauze nodig. Even een andere houding, even iets anders aan je hoofd. Loop weg van je laptop en ga een paar minuten iets anders doen. Strek je benen, beweeg je schouders en rug. Ga in deze pauzes bij voorkeur even een frisse neus halen. Voor een open raam staan is al voldoende.

4 | Laat je niet afleiden

In deze tijd is dit waarschijnlijk minder eenvoudig, maar daardoor niet minder belangrijk. Zijn je kinderen nog thuis van school? Werkt je partner ook thuis in dezelfde ruimte waar jij werkt? Dan liggen afleidingen op de loer. Maak waar mogelijk goede afspraken met je huisgenoten. Bijvoorbeeld over op welke tijden ze je absoluut niet mogen storen. En houd je daar dan ook aan. Of spreek een teken af waarmee je duidelijk maakt dat je nu even niet gestoord mag worden. Bijvoorbeeld met een zelfgemaakt bordje op je werkplek of een gekleurde kaart op de rand van je laptop.

Maak ook goede afspraken met je collega’s. Ze kunnen nu niet zien waar je mee bezig bent en dus ook niet inschatten of ze je kunnen storen. Zet af en toe je telefoon een uurtje uit, zodat je ongestoord door kunt werken.

5 | Rustige omgeving

In het verlengde van het vorige punt: zorg voor een rustige omgeving. Zet de tv uit, sluit je sociale media uit en kies een plek om te werken waar zo min mogelijk huisgenoten rondlopen. De keukentafel is daarom minder ideaal. Er is altijd wel iemand in het gezin die zin heeft in een kopje koffie of een boterham met kaas.

Thuiswerken gaat dus niet vanzelf, maar met een beetje voorbereiding, heldere afspraken en een goede planning gaat het een stuk makkelijker.

Submitted by Lenneke Brouwers on 06/05/2020 - 17:01